Csúcs-hatás

Az energiaital tényleg szárnyakat ad ?



Azért is érdekes ez a téma számomra, mivel én imádom az energiaitalokat, ellenben korlátoztam a fogyasztását heti egy vagy kettő doboznyira. Ez alatt a kisebb kiszerelést értem, ami 250 ml-es űrtartalmú. Az energiaital egy nagy piacot képvisel amerikában és egyre nagyobbat hazánkban is. Méghozzá azért, mert az élet egyre gyorsabb, többet dolgoznak az emberek, kevesebbet alszanak és így tovább. Valahogy lépést kell tartani a világgal. 


Mindenki használ valamiféle stimuláló szert, akár kávé, energiaital vagy ami a legegészségesebb a meditáció. Kimutatták, hogy a meditáció a sérült szöveteket képes regenerálni.  2007 és 2017 között volt egy felmérés, amelyben kiderült, hogy a kanadai fiatalok 58%-a, az amerikai katonák 53%-a és a főiskolások 51%-a fogyaszt energiaitalt. De mi teszi az energiaitalokat ennyire népszerűvé? Egyszerű a válasz, mindenki energikus akar lenni, hatékonyabb és kevesebb alvással persze. Egy idő után valószínűleg rá fognak jönni, hogy így nem működik, mert kiégés, betegség a vége mindig ennek a gondolkodásmódnak. 


Nincs két olyan termék amely pontosan azonos lenne. De a gyakori összetevők közé tartozik a koffein, taurin/arginin, B-vitaminok, ginseng , guarana, cukor , a mesterséges édesítők és a színezék. 

Cukor:

 Úgy gondolom, hogy ezt nem kell túlragozni, a cukor különböző formái, ekkora mennyiségben ( 10-14g/100ml) nagyon káros. Nem csak hízást okoz, hanem a  hasnyálmirigyünket is megdolgoztatja, ami egy idő után kifárad. Mivel nincs hozzászokva az ilyesféle terheléshez. 

Koffein:

A koffein egy stimuláns, anyagcsereserkentő, éberséget fokozó hatóanyag. Amelyet az emberiség túladagol. Heti 1-2 ilyen adaggal még nincs semmi probléma, a gond onnan kezdődik, amikor már csak ezzel tud valaki felkelni vagy akár nekiállni a munkájának. 

Taurin:

A közhiedelemmel ellentétben nem bikahere kivonat. Viszont egy nagyon fontos aminosav, ami segíti az agy izom kapcsolat kialakulását edzés közben. Javítja a szív munkáját és egészségét. Akár segíthet az izomgörcsök elmúlasztásában is.

Arginin:

Segíti a nitrogén-oxid termelést, így tágulnak az erek, edzés hatására javul a bedurranás. Növeli a teljesítményt, fizikailag is és mentálisan is. Erekciós problémák fennállása esetén is hasznos lehet. 

B-vitaminok:

Általánosságban elmondható, hogy a szervezet energiatermelő folyamataiban vesz részt. Tápanyagokból energianyerés, ezáltal magasabb energiaszint. 

L-karnitin:

Ez egy olyan anyag, amely segíti a szabad zsírsavak mitokondriumba való szállítását. Úgy kell elképzelni, hogy a zsír az üzemanyag, amit az l-katnitin megfog és beviszi a kazánba elégetni. Majd ha a kazánban elégett a zsírsav, abból energia lesz. 

Édesítőszerek,színezékek:

A jobbik eset az amikor természetes színanyagokat használnak, mint például a cékla kivonata. Rosszabb  esetben pedig mesterséges anyagokat. Az édesítőszerek nem tartoznak a legegészségesebb anyagok közé. Akik várandósak vagy babát terveznek, semmiképp nem ajánlom a fogyasztását. Inkább kerülje. Látható, hogy az energiaitalban sok olyan összetevő van, ami kifejezetten előnyös, és néhány ami nem.

Ami előnyös tulajdonságot kölcsönöz neki külön is be lehet vinni. Aki heti 1-2 alkalommal fogyaszt, azt gondolom még belefér. Majd amikor pedig már megérti mindenki, hogy egyáltalán nem is szükséges, mert a megfelelő táplálkozás is szárnyakat ad. Le is lehet mondani az ivásáról. 

Olvassatok sokat, mert az is szárnyakat ad és magabiztosságot!

Olvassátok el az előző cikkemet az élelmiszeripar buktatóiról. Itt olvasható

 

Tovább
0

Az élelmiszeripar buktatói II



Nem lehet eleget szót ejteni arról, hogy mennyire fontos a táplálkozás. Régebben kisebb jelentőséget tulajdonatottak neki, mert átlagosan mindenki jobban táplált volt. Viszont ma már a orvostudomány és a kutatók is egyetérrtenek abban, hogy a táplálkozás az ami 90%-ban befolyásolja az egszségünket. Így azt jelenti, hogy a táplálkozásunkra és a lelki állapotunkra 90%-ban figyelünk, akkor lehetünk egészségesek. Én pedig segítek nektek abban, milyen reklámfogásoknál kell résen lenni. 

Rejtett cukor

A legtöbb vásárló nem szokta elolvasni a címkéket, pedig érdemes. Méghozzá azért, mert különböző neveken rejtik el a cukrokat. Glükóz-fruktóz szirup, HCFS ( magas fruktóztartalmú kukoricaszirup), agave nektár, kókuszvirágcukor és a többi. Az összetevők listáján csökkenő sorrendben szerepelnek a termékek, így ami elöl van, abból van benne a legtöbb. Szóval ha a cukor az első, akkor cukrot eszel javarészt. Érdemes a kalóriatáblázatot is szemügyre venni, mivel oda kell írniuk, mennyi benn a cukor. Ne az adagos táblázatot nézd, hanem minden esetben a 100g-ra vonatkoztatottat, mivel az jelenti a százalékos összetételt. 

Adagonkénti tápanyagok “calories per serving” 

Azért, hogy a gyártók minél kevesebb cukrot, transzzsírt és kalóriát írhassanak a cimkére. Kiötlötték az egy adag tápanyagtartalma jelölés. Például, a 2 literes kóla 8 adag.Egy chips is több adagra van osztva, holott mindenki általában egybe benyomja, nem teketóriázik. Viszont a képzetlen szemet könnyen meg tudja téveszteni. Mondván “ ó csak ennyi benne a cukor és nincs is benn sok zsír” . Persze 1 adagban nem, de az egész doboz tartalmaz 8 adagot, amit egy alkalommal a legtöbbünk elfogyaszt. Így mindig a termék összes tömegét nézzük. Pl ha 200 g-os egy termék, és 25 g belőle egy adag, jól hangzik. Mi mégis nézzük csak meg átsz-mítva a 200g-ra, így kapjuk a pontos képet. 

Low carb, alacsony szénhidráttartalom

Az alacsony széhidráttartalmú diéták nagyon divatosak lettek msotanában. A gyártók rájttek, hogy valamelyik csoporthoz tartozni kell, a zsírt vagy a szénhidrátot démonizálók között. Vagy csupán mindegyikből gyártanak és úgyis megveszik. Mivel tudják, hogy az átlagember tudása korlátozott az étkezés témában. Pontosan ezért is szeretném nektek elmesélni, hogy mikre érdemes figyelni, így már felkészültek lesztek. És biztos vagyokbenne, hogy eszetekbe jut, a cimkéket olvasván. Az egyetlen érdekes helyzet ezekkel a mentes dolgokkal, hogy általáben semmivel nem egészségesebbe, viszont dárgábbak. Mivel a szénhidrátot akkor valmivel helyettesíteni kell, hogy legyen valami íze. Akár ízfokozó, valamilyn hidrogénezett növényi olaj vagy egyéb nyalánksággal. 

Organikus, bio

Leszögezném, hogy ami élelmiszeren kevesebb a permetszer, illetve organikus gazdaságból származik. Ha az alapanyag jó, akkor sokkal értéesebb. Viszont, ha BIO nádcukrot tesznek az ételbe, az nem sokkal jobb, mivel cukor. Persze lehet, hogy van benne melasz, ami tartalmaz ásványi anyagokat. Viszont mióta az emberek a cukrot nem fűszerként használják, hanem alapanyagként. Azóta lett ekkora elhízás járvány.


Legyetek résen, folyamatosan képezzétek magatokat, olvassátok a cikkeket és edzzetek hetente legalább háromszor 45 percet. Ezzel már rengeteget tehettek az egészségetekeért.


Kellemes olvasást!

Olvassátok el az előző cikkemet a témában.  Az élelmiszeripar buktatói első rész
 

 

Tovább
0

Az élelmiszeripar buktatói 



Az élelmiszeripar is, mint más iparágak a profitra megy, hogy kiszolgálja a vásárlót, hogy megvegyék a termékét. Viszont ebben a harcban, semmiféle fegyvernemtől nem riadnak vissza. Tudják, hogy manapság rengeteg ember törekszik arra, hogy értékes, vegyszermentes és feldolgozatlan táplálékot vigyen be a szervezetébe. Mivel a tápcsatorna, emésztőrendszer egy közvetlen kapcsolatt a külvilággal, így amit megeszünk, az a részünkké válik. 

Gondoljuk csak el, hogy ha úgy építenénk házat, hogy csak ami a közelben volt azt használjuk fel és semmi mást nem nézünk, csak lesz belőle valami. De annak a valaminek legtöbbször a szervezet látja kárát. Ezáltal pedig csökken az energiaszintet, nehezebb felkelni, ébren maradni és a dolgunkat végezni.

Most pár pontban ismertetem veletek, hogy melyek azok a kijelentések, amely mögé alaposan be kell nézni.

 

Alacsony zsírtartalmú


Ez egy kiváló reklámfogás, mióta a zsír és a koleszterin démonizálása lezajlott. A termékeken “alacsony zsír”, “csökkentett zsírtartalmú” és a zsírmentes szavak foglalnak helyet. A helyzet az, hogy a termékből, ha eltávolítják a zsírt, akkor nagyon rossz íze lesz, ezáltal több cukrot, ízfokozót fognak majd használni, hogy valaki egyáltalán meg bírja enni. Így kevésbé lesz egészséges és természetes.

Transzzsír mentes 


Ezt a feliratot is számtalanszor láthatjuk. Mindaddig amíg egy termék adagonként 0,5g-nál kevesebb transzzsírt tartalmaz, ráírhatják, hogy mentes. Továbbá, ha a hidrogénezett növényi olaj  van a címkén, akkor is nagy valószínűséggel sok benne a transzzsír.

Teljes kiőrlésű 


Az érdekessége az e témának, hogy akár teljes kiőrlésű, akár fehérliszt, mindegyik fogyasztásától érdemes eltekinteni. Egyrészt  gluténtartalmuk miatt, másrészt pedig amiatt, hogy gyors vércukor, majd ezáltal inzulinemelkedést eredményez. Így az egészségesnek nem mondható. Ezekben a termékekben általában a fehér liszt helyet foglal a teljes kiőrlésű gabona mellett. Sok káros anyagot tartalmazhat még mint például a cukor vagy a glükóz-fruktóz szirup. 


Glutén-mentes


Azon feliratok egyike, amivel szinte bármit el lehet adni. Méghozzá azért, mert a emberek jóhiszeműek, és mivel ők nem hazudnának a másiknak, azt gondolják, hogy a gyártó is mindent elmond a termékéről, nem pedig az apróbetűs feliratban kell vissza kódfejteni az összetevőket.Már amelyik rá van írva, gondoljatok a transzzsírokra, amikor kis mennyiségben fel sem tüntetik. A gluténtartalmú termékek, amelyek nagyon feldolgozottak, általában sokkal drágábbak és gyakran cseppet sem egészségesebbek, mint egy másik termék, ami tartalmaz glutént. Általában magas glikémiás terhelésű keményítőkből készülnek. Mint például a kukoricakeményítő, burgonya, és rizskeményítő. Személyes tapasztalat, hogy sok gluténmentes termékben pedig nagy mennyiségű cukor és transzzsír is található.


Egyszóval mindenki figyelmesen olvassa el a címkéket. Igyekezzen legkisebb mértékben feldolgozott élelmiszert választani. Vagy ami a legjobb vegye meg az alapanyagot/termelje meg és az sokkal biztosabb.


Kellemes olvasást!

Olvassátok el az egyik előző cikkemet is ! Egyél többet, hogy fogyj!


 

 

Tovább
0

A szklerózis multiplex 7 korai jele



Ez a betegség vagy kórkép a mai társadalomban elég gyakori. Az idegrendszerünk egy csodálatosan felépített vasúti hálózathoz hasonlítható, ahol a vonatok időben érkeznek mindig. A vonat jelen esetben jelentse az ingerület terjedését. Ezen a csodás biológiai vasúthálózaton nagyon sok vonat halad át másodpercenként, már csak azzal is, hogy létezel. Semmire nem kell gondolnod, a szíved, a tüdőd, a májad a veséd és az összes többi szervrendszered tudja a dolgát. Akkor van baj, amikor ezek a vonatok nem tudnak megfelelően haladni, mivel a sínek károsodtak. A sín jelen esetben a myelin-hüvely, vagy a velőshüvely. Ez burkolja az idegsejteket és ezen ugrál az ingerület, akár 120 méter/ másodperces sebességgel. A szklerózis multiplex pedig az, amkor a vonat menne, csupán a sínek annyira megrongálódtak, hogy a haladás gátolt, illetve akadályozott. 

sclerosis multiplex SM egészség megelőzés

Amikről észre lehet venni:

Látással kapcsolatos problémák


A vizuális problémák az SM ( szkelóris multiplex, innentől fogva így rövidítem) gyakori tünete, mivel a gyulladás hatással van a szem látóidegeire. Ez homályos látást, kettős látást vagy látásromlást is eredményezhet. 

II. Bizsergés és zsibbadás 


Az SM az agy és a gerincvelő idegeit egyaránt érinti egyaránt. Általában a leépülés a perifériákon kezdődik el, vagy inkább ott lehet könnyebben észrevenni. A rezgésérzés vagy akár a zsibbadás is a korai tünetek közé tartozik. Az arc, karok, lábak zsibbadása a leggyakoribb. Viszont, ha úgy aludtál el, hogy ráfeküdtél a kezedre és elszorítottad a keringést részben, akkor nem SM-ed van :) .

III. Fájdalom és görcsök 


A krónikus fájdalom és a görcsök, akaratlan izomgörcsök is a tünetek közé tartoznak. Ez ugyancsak amiatt alakul ki, mert a vasúthálózat rongálódott, így a szerelvények nem is csoda, hogy nem tudnak  megfelelően, kellő sebességgel és helyre eljutni. 

IV. Egyensúlyproblémák


A szédülés és a koordinációs nehézségek sokszor csökkenthetik az egyén mobilitását. Ez nem is csoda, mivel ha az izmok nem úgy mozognak, ahogy azt gyári állapotukban megszokhattuk, nehezebbé is vállhat a mozgás. 

V. Húgyhólyag és emésztőrendszeri panaszok

A nem megfelelően működő hólyag egy másik gyakori tünete az SM-nek,  ez a betegséggel élők 80%-ánál előfordul. Ez magában foglalja a gyakori vizelést, vagy akár a vizelet megtartásának a hiányát. Egyszóval az ilyen emberek néha bepisilnek akaratlanul is. Viszont ezek a húgyúti tünetek könnyen kezelhetőek. A székrekedés, hasmenés és a végbél záróizmának az irányítása is hiányt szenvedhet.

VI. kognitív zavarok


Az SM-ben érintett emberek nagyrésze tapasztalja a memória romlását, azt hogy egyre kevesebb ideig tudnak bizonyos dolgokra koncentrálni. Beszédbeli problémák is felléphetnek, vagy akár a depresszió is.  


VI. Gyakori hangulatingadozások

Az érzelmi hullámvölgyek és hegyek váltogathatják egymást. Az érzelmek kevésbé kontrolláltak, ami magában foglalja azt is, hogy az illető folyamatosan nevet vagy akár sír megállás vagy bármilyen külső ok nélkül. Mivel az ember társas lény így valószínűleg nem csak annak okozhat problámákat, aki ennek a betegségnek az elszenvedője. Hanem annak is aki körülötte él, nagyban befolyásolhatja a hangulatát. Ami teljesen érthető is.

Megkérnék mindenkit arra, hogy úgy olvassa ezt a cikket, hogy ismeretterjesztő anyag. Ne diagnosztizáljon senki magán ilyeneket, arra hagyjuk meg a kiváló orvosokat. Ha valamilyen tünetet észreveszünk magunkon, hogy zsibbad a kezünk vagy a sok munka végett a szemünk elfáradt, még nem SM. 


Kellemes olvasást és egészséges életet kívánok !

Olvasd el az előző cikkemet is. A zsírpárnák kialakulásáról és került el azt !

Tovább
0

A menta javítja a memóriát és kismamáknak is nagy segítségére lehet 



A mentáról lesz szó ebben a cikkben, a menta növényfajhoz többen is tartoznak, a borsmenta a vizi menta és a fodormenta is. Ezek a növények különösen ismertek az elfogyasztásuk után maradó hűsítő érzésről. A mentol népszerű összetevője számos ételnek, italnak, salátáknak és mártásoknak egyaránt. Számos megnyerő előnyét most pedig megismertetem veletek.


Gazdag tápanyagokban


Kiváló antioxidáns, mivel tartalmaz a növény olajat ezért a zsírban oldódó alkotórészei kiválóan fel tudnak szívódni az emésztőrendszerből. Továbbá a B-9 vitamint is folát-ként tartalmazza ami, MTHFR1-gén mutáció esetén is kiválóan hasznosul.  Ez a mutáció az emberek kb 40%-át érinti, ami által a szervezet nem képes a bevitt folsavat foláttá alakítani. Ezért jobb, ha eleve folát-ként vesszük magunkhoz, így biztosított a hatékony hasznosulás. Ha a folsavat a szervezet nem képes foláttá alakítani idegrendszeri károsodás is kialakulhat, ezért érdemes erre figyelni.

14 g menta csupán 6 kalóriát tartalmaz
1 gramm rostot
A-vitaminból a napi bevitel 12%-át
Vasból a napi bevitel 9%-át
Mangánból a napi bevitel 8%-át
Folátból a napi bevitel 4%-át

IBS irritábilis bél szindróma esetén is hasznos lehet

Az IBS gyakori emésztőrendszeri rendellenesség, jellemzői közé tartoznak az emésztési zavarok, a gázképződés, puffadás és a bélrendi változások. A mentában lévő mentol az emésztőrendszer izmait segíti relaxált állapotba hozni, ezáltal képes javítani a tüneteken. Egy tanulmány szerint a borsmentaolaj hatására 75%-al javultak az IBS-es egyének tünetei.  Így érdemes lehet vele egy próbát tenni, akár tea, akár valamilyen étrendkiegészítő formájában. Kis érdekesség: A vizsgálatokban közel minden esetben a nyers leveleket használták, nem pedig étrendkiegészítőket. 


Javítja a memóriát és a mentális élénkséget


Egy tanulmány arról számolt be, hogy fiatalokkal öt percen át borsmenta olajat szagoltattak, majd letesztelték az agyi funkcióikat, arra a megállapításra jutottak, hogy a borsmenta-olaj javította a mentális fittségüket, az emlékezőképességüket. Ezeknek az olajoknak a hatására fokozódik az éberség, csökken a frusztráció, aggodalom és kevésbé érezzük magunkat fáradtnak. 

Szoptatós anyáknak is gyógyír

Azok a hölgyek akik szoptatják a gyerekeiket gyakran fáj a mellbimbójuk, megreped mellette a bőr. Kipróbálták azt, hogy szoptatás után ( nem előtt, mivel az irritálhatja a babát ), magában illóolajjal, olaj-víz keverékével, vagy gélesített olajjal kezelték a mellbimbójukat. Akik így tettek szoptatás után, szinte senkinél nem alakult ki a fájó felrepedezett bimbó. Egy kutatás arra mutatott rá, hogy a borsmenta gél hatékonyabb  volt az irritáció elkerülése szempontjából, mint a lanolin.

A jó lehelet 


A levelekből készült borsmenta tea hatékonyabb a szájszag és a rossz lehelet elkerülésében, mivel a növényben nem csak maga a tiszta mentol van, hanem mellette még számos hatóanyag, amik egymás hatását erősítve együtt dolgoznak. Továbbá gyakran ha azt mondják valakire, büdös a szája, akkor nem feltétlen a szájában van a bűzös szag, hanem a gyomrából, beléből jön fel. Például a hagyma szag sem a szájban hanem az emésztőrendszerben van. Így érdemesebb a teát fogyasztani ilyen esetekben is.

A legkiválóbb menta beviteli forrás maga a borsmenta növény, salátaként, önmagában levelet rágcsálva vagy akár teát iszogatva. A borsmentát otthon ki lehet ültetni a kertbe, vagy ha valaki városi életet él, akkor a balkonon is kiválóan éldegél.

Kellemes olvasást!

Olvasd el az előző cikkem, ami a hatékony alvásról szól.  Itt

Források:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9444592

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17442122

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17767120

https://www.onu.edu/files/zoladz_raudenbush_2005.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19507027
 

 

Tovább
0
«
12345

Csúcs-hatás

blogavatar

Már kisgyermek korom óta az egészséges élethez vezető utat keresem, néhányat már meg is találtam ezen utak közül. Az írásaimmal pedig az a célom, hogy át tudjam nektek adni :) Itt is megtalálhattok már: https://www.instagram.com/drhealthylifeadventure/

Utolsó kommentek