Csúcs-hatás

Van megoldás a migrénekre? Igen !



Az előző cikkemben kitértem azokra a tényezőkre amelyek esetlegesen okozhatják a migrént, most pedig arról fogok írni, hogy küszöbölheted ki. Adok pár tippet, praktikát amely könnyebbé teheti az életed. Ha migréneket tapasztalsz mindenképp érdemes először orvoshoz elmenni, másnem azért, hogy ajánlani tudjon valamilyen hatékony gyulladás és fájdalomcsillapítót. Viszont mindenki figyelmét felhívnám arra, hogy ha folyamatosan, heti rendszerességgel valaki gyulladáscsökkentőket szed, ahhoz is képes a szervezet alkalmazkodni. Így a folyamatos használat után, ugyanakkora adag már sokkal kevésbé lesz hatékony. 

Ha azt gyanítod, hogy bizonyos ételek, bizonyos helyek, emberek, szituációk váltják ki belőled a migrént, akkor azt javaslom vezess egy naplót, hogy mit eszel, mik a teendőid naponta, így ha migréned van, vissza tudod keresni mit csináltál előtte. 


Amiket érdemes megpróbálnod, beiktatnod az életedbe a javulás érdekében


Acsalapu, néhány ellenőrzött vizsgálat kimutatta, hogy 50-75mg acsalapu-kivonat jelentősen csökkentheti a migrének gyakoriságát, gyermekekben, felnőtttekben és serdülőkben egyaránt. Továbbá arra a megállapításra is jutottak, hogy a 75mg hatékonyabbnak tűnik, valószínűleg azért, mivel idősebb emberek nagyobb tömegűek, így nekik több hatóanyag kell ugyanolyan hatás eléréséhez. 

Q10 koenzim, ez egy fontos antioxidánt amely fontos szerepet játszik a szervezet energiatermelő folyamataiban. Ő az a segítő, aki a szervezetet a magasabb energiaszint felé tolja el, reggel könnyebb felkelni, az izmaink is erősebbek, kitartóbbak, a memóriát is serkenti és az agyi vérkeringés javításán keresztül képes javítani a migrénes tüneteket is. Megtalálható a húsokban, halakban, májban brokkoliban és a petrezselyemben is. Ezen felül érdemes kiegészítő formájában is magunkhoz venni. Hatékony dózina napi 50-150 mg között van. Egy kutatásban napi 150 mg Q10 csökkentette a migrének létrejöttét 61%-al. 

Folát, a B9-vitamin jobban hasznosuló formája, legtöbb készítmény folsavat kínál számunkra, viszont akinek MTHFR-1 gén mutációjuk van azoknak nem túl előnyös, mivel a szervezetük nem képes a folsavat foláttá alakítani. Ezáltal idegi károsodásokat is képes okozni. Így a metil-folátot javaslom használatra. Napi 400-800 mcg kitűnő választás.

 

Magnézium, ezen ásványi anyag elégtelen bevitele sok ördöngősséget okozhat. Köztük az izomgörcsök, a fejfájások, a kimerültség és az inzulin-rezisztencia. A magnéziumnál is érdemes arra figyelni, hogy ne a rosszul hasznosuló szervetlen magnézium-karbonátot, vagy magnézium-oxidot válasszuk. Hanem olyan magnéziumot, amely valamilyen szerves savhoz kapcsolódik, így a felszívódása kiváló. Például magnázium-citrát/glükonát/laktát, persze még van pár ezen kívül is. Ha nem vagy biztos abban, hogy jó-e az amit használsz, akár kommentben rákérdezhetsz, ha észrevettem válaszolok is. 

Ha ezeket az alapelveket betartod és figyelsz arra is, hogy pihenj eleget, kiegyensúlyozott életet élj, olyan legyen a munkád amit szeretsz, valószínűleg a migrén inkább átmegy valaki máshoz, akinek van ideje ilyenekre :) Téged pedig békén fog hagyni ! 


Kellemes olvasást kívánok !

Olvassátok el az előző migrénhez kapcsolódó cikkemet is. Itt olvasható


Források:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1860787

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25598270

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11972582

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17355497

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15836592

 

Tovább
0

A migrént befolyásoló étkezés: Milyen étel ronthat a helyzeten?



A világon emberek milliói szenvednek a migréntől napi szinten.Az biztos, hogy a fejfájások oka legnagyobb százalékban a stressz reakció, illetve a nem optimális táplálkozás. Ha valaki odafigyel a saját lelki világára és nem idegeskedik bizonyos tényeken amelyeken egyébként sem változtathat, már sokat tett az egészségéért. A másik fontos aspektus pedig a táplálkozás, úgy kell elképzelni mintha építenénk egy házat. Az építőanyagunk az étel a remekmű pedig a ház. Gondolom akárki házat szeretne magának nem szemetekből tákolná össze, továbbá nem mondana olyant, hogy jaj most sietnem kell munkába, ezért inkább csak félig csináljuk meg a tetőt, hátha kibírja a vihart. Nos, ha a házadat és az életed minden területét rendben szereted tudni, miért a táplálkozásod a kivétel? 

 

Mi a migrén és honnan lehet felismerni ?

A migrén egy gyakori fejfájás, amely lehet visszatérő, lüktető, általában csak a fej egyik oldalán érezhető. Onnan tudod még felismerni, hogyha mozgatod körkörösen a fejedet és ugyanúgy fáj, nem változik az erőssége, akkor valószínűleg migréned van. Ha viszont mozgatod a fejed, lefekszel vagy van olyan kényelmes póz ahol kevésbé fáj, akkor az másra utal. De mindig érdemes a legoptimálisabb pózt felkutatni.  A migrént kísérheti hányinger, továbbá túlérzékenység bizonyos szagokra, fényekre és hangokra. Az emberek egy része úgy véli, hogy az étkezés befolyásolni képes a migrént. A kutatások arra utalnak, hogy egyes ételek mindenképpen súlyosbíthatják a migrén lefutását. 


A migrént befolyásoló tényezők

I. A koffein


A koffein egy stimuláns, amely megtalálható számos ételünkben italunkban, a magyar felnőtt népesség nagyrésze függ is ettől az anyagtól. A koffein és a migrén kapcsolata érdekes. Egyes emberekben a magas koffeinbevitel migréneket erősítő hatással lehet. 

A migrén kezelése: acetilszalicilsav ( ide nem akartam gyógyszernevet írni, de mindenki ismeri, írjátok be a googleba ki fogja adni), paracetamol ( egy másik ismert nemszteroid gyulladáscsökkentő) és a koffein kombinációja. Hatékonyan kezeli a migrént, erről kutatások is vanak illetve ismerőseim személyes tapasztalata. 

Migrénhez hasonló tüneteket okozhat a koffeinfüggők esetében az, ha kimarad a koffeinbevitel. Például vegyünk egy embert, aki 3 éve kávézik, napi 3-at iszik és úgy dönt, hogy nem szépen levezeti és leszokik róla, hanem egyből 0-ra viszi le a kávébevitelét. Ilyenkor is fejfájás, alacsony energiaszint jöhet létre. A kávéfogyasztók 47%-a fejfájást tapasztal, miután 12-24 órája nem kapta meg a koffeinadagját. Mindössze napi 100 mg koffeinbevitel hatására is kialakul a függőség. A kávéról és koffeines italokról való leszokás mindenképp fokozatos, akár hetekig is eltartó folyamat legyen. A hosszát az egyéni érzékenységek és az illető akaratereje határozza meg. 

II. MSG, monosodium-glutamate, vagy nátrium-glutamát
A nátrium glutamát önmagában is kiválthat migrént és egyéb fejfájásokat. A kínai étterem szindróma is a nátrium glutamáttól alakulhat ki. Heves szívverés, fejfájás, emésztőrendszeri fájdalmak, ezek a legfőbb ismertetőjegyei. Mindenféle sós, húsos ételhez előszeretettel használják. Amikor meg akarunk kóstolni pár szem csipszet és arra eszmélünk, hogy az egész zacskónyi elfogyott, olyankor az agyunk jutalmazórendszere került befolyás alá, bizonyos ízfokozók által. Az ízfokozók használatát a háztartásban kerülni szokták, viszont a feldolgozott ételek nagyrészében benne van. 

III. Aszpartám Ez a jól ismert édesítőszer, ami a szervezetben aszparaginsavra, fenil-alaninra ( fenil ketonúriában szenvedőknek ezért nem ajánlott) és metil alkoholra bomlik a szervezetben. Már a szájban bomlásnak indul ez az édesítőszer, 28-32 Celsius-tól már bomlásnak indul, pont emiatt veszélyes. Kis áttekintés a metanolról, faszesznek is hívják, erősen mérgező anyag, mert a szervezetben formaldehiddé alakul át, amely egy komoly sejtméreg. Májkárosító hatású, idegsejteket is pusztítja, ezért vakul meg az, aki metanolt iszik, ha többet fogyasztott el akkor pedig meg is hal.  50-75g tiszta metanol hatására már  beáll a halál.Persze szokták mondani, hogy az aszpartámban nincs ennyi metanol, jójó, de arzént sem kezdünk el majszolgatni, mondván, hogy csak kevés. Szerintem az idegkárosító hatásán túl, mindenki számára érhető, hogy miért okozhat migrént. 

IV. Szukralóz Számos esetjelentés arra utal, hogy ezen édesítőszer bizonyos emberekné migréneket okozhat.

V.  Glutén A glutén, ha már személy lenne, annyi lenne a rovásán, hogy amíg él börtönben lenne. A búza, árpa, rozs egyaránt tartalmaznak glutént, minél “nemesebb” egy növény, annál több glutént tartalmaz. A gabonából vagy a gluténtartalomból már nagyon kicsi mennyiség is elég a tünetek kiváltásához. Akik nem gluténérzékenyek azoknak is számos egészségügyi kockázattal jár a fogyasztása. Nem hiába használtak régen is kovászt az emberek, mivel az előemészti a glutént kisebb polipeptidekre. Úgy kell elképzelni, hogy a fehérjemolekula nagyon sok akár ezer, milló aminosavból is állhat. A fehérjemolekula egy társasház, mondjuk egy felhőkarcoló, az aminosavak pedig a benne lévő lakások. Így tudjuk már, hogy az aminosavak ( lakások) tömkelegéből épül fel egy fehérjemolekula ( társasház). 


Ha ezeket az ételeket kiiktatod az étrendendből, az bizonyos hogy egészségesebb leszel. A stresszkezelés, relaxáció, yoga vagy valamiféle sport is előnyödre válhat. Érdemes kipróbálni többféle módszert is, hogy melyik az ami neked a leghatékonyabb. 

Kellemes olvasást!

Szeretettel ajánlom hölgyeknek a menstruációs zavarokról szóló cikkemet. Amit az alábbi linkre kattintva olvashatnak. Hölgyeknek és mindazoknak akit érdekel a téma ! :)


Források: 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2030071

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7936222

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3657889

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16618274

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12650798

 

Tovább
0

Csúcs-hatás

blogavatar

Már kisgyermek korom óta az egészséges élethez vezető utat keresem, néhányat már meg is találtam ezen utak közül. Az írásaimmal pedig az a célom, hogy át tudjam nektek adni :) Itt is megtalálhattok már: https://www.instagram.com/drhealthylifeadventure/

Utolsó kommentek