Csúcs-hatás

Az élelmiszeripar buktatói II



Nem lehet eleget szót ejteni arról, hogy mennyire fontos a táplálkozás. Régebben kisebb jelentőséget tulajdonatottak neki, mert átlagosan mindenki jobban táplált volt. Viszont ma már a orvostudomány és a kutatók is egyetérrtenek abban, hogy a táplálkozás az ami 90%-ban befolyásolja az egszségünket. Így azt jelenti, hogy a táplálkozásunkra és a lelki állapotunkra 90%-ban figyelünk, akkor lehetünk egészségesek. Én pedig segítek nektek abban, milyen reklámfogásoknál kell résen lenni. 

Rejtett cukor

A legtöbb vásárló nem szokta elolvasni a címkéket, pedig érdemes. Méghozzá azért, mert különböző neveken rejtik el a cukrokat. Glükóz-fruktóz szirup, HCFS ( magas fruktóztartalmú kukoricaszirup), agave nektár, kókuszvirágcukor és a többi. Az összetevők listáján csökkenő sorrendben szerepelnek a termékek, így ami elöl van, abból van benne a legtöbb. Szóval ha a cukor az első, akkor cukrot eszel javarészt. Érdemes a kalóriatáblázatot is szemügyre venni, mivel oda kell írniuk, mennyi benn a cukor. Ne az adagos táblázatot nézd, hanem minden esetben a 100g-ra vonatkoztatottat, mivel az jelenti a százalékos összetételt. 

Adagonkénti tápanyagok “calories per serving” 

Azért, hogy a gyártók minél kevesebb cukrot, transzzsírt és kalóriát írhassanak a cimkére. Kiötlötték az egy adag tápanyagtartalma jelölés. Például, a 2 literes kóla 8 adag.Egy chips is több adagra van osztva, holott mindenki általában egybe benyomja, nem teketóriázik. Viszont a képzetlen szemet könnyen meg tudja téveszteni. Mondván “ ó csak ennyi benne a cukor és nincs is benn sok zsír” . Persze 1 adagban nem, de az egész doboz tartalmaz 8 adagot, amit egy alkalommal a legtöbbünk elfogyaszt. Így mindig a termék összes tömegét nézzük. Pl ha 200 g-os egy termék, és 25 g belőle egy adag, jól hangzik. Mi mégis nézzük csak meg átsz-mítva a 200g-ra, így kapjuk a pontos képet. 

Low carb, alacsony szénhidráttartalom

Az alacsony széhidráttartalmú diéták nagyon divatosak lettek msotanában. A gyártók rájttek, hogy valamelyik csoporthoz tartozni kell, a zsírt vagy a szénhidrátot démonizálók között. Vagy csupán mindegyikből gyártanak és úgyis megveszik. Mivel tudják, hogy az átlagember tudása korlátozott az étkezés témában. Pontosan ezért is szeretném nektek elmesélni, hogy mikre érdemes figyelni, így már felkészültek lesztek. És biztos vagyokbenne, hogy eszetekbe jut, a cimkéket olvasván. Az egyetlen érdekes helyzet ezekkel a mentes dolgokkal, hogy általáben semmivel nem egészségesebbe, viszont dárgábbak. Mivel a szénhidrátot akkor valmivel helyettesíteni kell, hogy legyen valami íze. Akár ízfokozó, valamilyn hidrogénezett növényi olaj vagy egyéb nyalánksággal. 

Organikus, bio

Leszögezném, hogy ami élelmiszeren kevesebb a permetszer, illetve organikus gazdaságból származik. Ha az alapanyag jó, akkor sokkal értéesebb. Viszont, ha BIO nádcukrot tesznek az ételbe, az nem sokkal jobb, mivel cukor. Persze lehet, hogy van benne melasz, ami tartalmaz ásványi anyagokat. Viszont mióta az emberek a cukrot nem fűszerként használják, hanem alapanyagként. Azóta lett ekkora elhízás járvány.


Legyetek résen, folyamatosan képezzétek magatokat, olvassátok a cikkeket és edzzetek hetente legalább háromszor 45 percet. Ezzel már rengeteget tehettek az egészségetekeért.


Kellemes olvasást!

Olvassátok el az előző cikkemet a témában.  Az élelmiszeripar buktatói első rész
 

 

Tovább
0

Az élelmiszeripar buktatói 



Az élelmiszeripar is, mint más iparágak a profitra megy, hogy kiszolgálja a vásárlót, hogy megvegyék a termékét. Viszont ebben a harcban, semmiféle fegyvernemtől nem riadnak vissza. Tudják, hogy manapság rengeteg ember törekszik arra, hogy értékes, vegyszermentes és feldolgozatlan táplálékot vigyen be a szervezetébe. Mivel a tápcsatorna, emésztőrendszer egy közvetlen kapcsolatt a külvilággal, így amit megeszünk, az a részünkké válik. 

Gondoljuk csak el, hogy ha úgy építenénk házat, hogy csak ami a közelben volt azt használjuk fel és semmi mást nem nézünk, csak lesz belőle valami. De annak a valaminek legtöbbször a szervezet látja kárát. Ezáltal pedig csökken az energiaszintet, nehezebb felkelni, ébren maradni és a dolgunkat végezni.

Most pár pontban ismertetem veletek, hogy melyek azok a kijelentések, amely mögé alaposan be kell nézni.

 

Alacsony zsírtartalmú


Ez egy kiváló reklámfogás, mióta a zsír és a koleszterin démonizálása lezajlott. A termékeken “alacsony zsír”, “csökkentett zsírtartalmú” és a zsírmentes szavak foglalnak helyet. A helyzet az, hogy a termékből, ha eltávolítják a zsírt, akkor nagyon rossz íze lesz, ezáltal több cukrot, ízfokozót fognak majd használni, hogy valaki egyáltalán meg bírja enni. Így kevésbé lesz egészséges és természetes.

Transzzsír mentes 


Ezt a feliratot is számtalanszor láthatjuk. Mindaddig amíg egy termék adagonként 0,5g-nál kevesebb transzzsírt tartalmaz, ráírhatják, hogy mentes. Továbbá, ha a hidrogénezett növényi olaj  van a címkén, akkor is nagy valószínűséggel sok benne a transzzsír.

Teljes kiőrlésű 


Az érdekessége az e témának, hogy akár teljes kiőrlésű, akár fehérliszt, mindegyik fogyasztásától érdemes eltekinteni. Egyrészt  gluténtartalmuk miatt, másrészt pedig amiatt, hogy gyors vércukor, majd ezáltal inzulinemelkedést eredményez. Így az egészségesnek nem mondható. Ezekben a termékekben általában a fehér liszt helyet foglal a teljes kiőrlésű gabona mellett. Sok káros anyagot tartalmazhat még mint például a cukor vagy a glükóz-fruktóz szirup. 


Glutén-mentes


Azon feliratok egyike, amivel szinte bármit el lehet adni. Méghozzá azért, mert a emberek jóhiszeműek, és mivel ők nem hazudnának a másiknak, azt gondolják, hogy a gyártó is mindent elmond a termékéről, nem pedig az apróbetűs feliratban kell vissza kódfejteni az összetevőket.Már amelyik rá van írva, gondoljatok a transzzsírokra, amikor kis mennyiségben fel sem tüntetik. A gluténtartalmú termékek, amelyek nagyon feldolgozottak, általában sokkal drágábbak és gyakran cseppet sem egészségesebbek, mint egy másik termék, ami tartalmaz glutént. Általában magas glikémiás terhelésű keményítőkből készülnek. Mint például a kukoricakeményítő, burgonya, és rizskeményítő. Személyes tapasztalat, hogy sok gluténmentes termékben pedig nagy mennyiségű cukor és transzzsír is található.


Egyszóval mindenki figyelmesen olvassa el a címkéket. Igyekezzen legkisebb mértékben feldolgozott élelmiszert választani. Vagy ami a legjobb vegye meg az alapanyagot/termelje meg és az sokkal biztosabb.


Kellemes olvasást!

Olvassátok el az egyik előző cikkemet is ! Egyél többet, hogy fogyj!


 

 

Tovább
0

A szklerózis multiplex 7 korai jele



Ez a betegség vagy kórkép a mai társadalomban elég gyakori. Az idegrendszerünk egy csodálatosan felépített vasúti hálózathoz hasonlítható, ahol a vonatok időben érkeznek mindig. A vonat jelen esetben jelentse az ingerület terjedését. Ezen a csodás biológiai vasúthálózaton nagyon sok vonat halad át másodpercenként, már csak azzal is, hogy létezel. Semmire nem kell gondolnod, a szíved, a tüdőd, a májad a veséd és az összes többi szervrendszered tudja a dolgát. Akkor van baj, amikor ezek a vonatok nem tudnak megfelelően haladni, mivel a sínek károsodtak. A sín jelen esetben a myelin-hüvely, vagy a velőshüvely. Ez burkolja az idegsejteket és ezen ugrál az ingerület, akár 120 méter/ másodperces sebességgel. A szklerózis multiplex pedig az, amkor a vonat menne, csupán a sínek annyira megrongálódtak, hogy a haladás gátolt, illetve akadályozott. 

sclerosis multiplex SM egészség megelőzés

Amikről észre lehet venni:

Látással kapcsolatos problémák


A vizuális problémák az SM ( szkelóris multiplex, innentől fogva így rövidítem) gyakori tünete, mivel a gyulladás hatással van a szem látóidegeire. Ez homályos látást, kettős látást vagy látásromlást is eredményezhet. 

II. Bizsergés és zsibbadás 


Az SM az agy és a gerincvelő idegeit egyaránt érinti egyaránt. Általában a leépülés a perifériákon kezdődik el, vagy inkább ott lehet könnyebben észrevenni. A rezgésérzés vagy akár a zsibbadás is a korai tünetek közé tartozik. Az arc, karok, lábak zsibbadása a leggyakoribb. Viszont, ha úgy aludtál el, hogy ráfeküdtél a kezedre és elszorítottad a keringést részben, akkor nem SM-ed van :) .

III. Fájdalom és görcsök 


A krónikus fájdalom és a görcsök, akaratlan izomgörcsök is a tünetek közé tartoznak. Ez ugyancsak amiatt alakul ki, mert a vasúthálózat rongálódott, így a szerelvények nem is csoda, hogy nem tudnak  megfelelően, kellő sebességgel és helyre eljutni. 

IV. Egyensúlyproblémák


A szédülés és a koordinációs nehézségek sokszor csökkenthetik az egyén mobilitását. Ez nem is csoda, mivel ha az izmok nem úgy mozognak, ahogy azt gyári állapotukban megszokhattuk, nehezebbé is vállhat a mozgás. 

V. Húgyhólyag és emésztőrendszeri panaszok

A nem megfelelően működő hólyag egy másik gyakori tünete az SM-nek,  ez a betegséggel élők 80%-ánál előfordul. Ez magában foglalja a gyakori vizelést, vagy akár a vizelet megtartásának a hiányát. Egyszóval az ilyen emberek néha bepisilnek akaratlanul is. Viszont ezek a húgyúti tünetek könnyen kezelhetőek. A székrekedés, hasmenés és a végbél záróizmának az irányítása is hiányt szenvedhet.

VI. kognitív zavarok


Az SM-ben érintett emberek nagyrésze tapasztalja a memória romlását, azt hogy egyre kevesebb ideig tudnak bizonyos dolgokra koncentrálni. Beszédbeli problémák is felléphetnek, vagy akár a depresszió is.  


VI. Gyakori hangulatingadozások

Az érzelmi hullámvölgyek és hegyek váltogathatják egymást. Az érzelmek kevésbé kontrolláltak, ami magában foglalja azt is, hogy az illető folyamatosan nevet vagy akár sír megállás vagy bármilyen külső ok nélkül. Mivel az ember társas lény így valószínűleg nem csak annak okozhat problámákat, aki ennek a betegségnek az elszenvedője. Hanem annak is aki körülötte él, nagyban befolyásolhatja a hangulatát. Ami teljesen érthető is.

Megkérnék mindenkit arra, hogy úgy olvassa ezt a cikket, hogy ismeretterjesztő anyag. Ne diagnosztizáljon senki magán ilyeneket, arra hagyjuk meg a kiváló orvosokat. Ha valamilyen tünetet észreveszünk magunkon, hogy zsibbad a kezünk vagy a sok munka végett a szemünk elfáradt, még nem SM. 


Kellemes olvasást és egészséges életet kívánok !

Olvasd el az előző cikkemet is. A zsírpárnák kialakulásáról és került el azt !

Tovább
0

Van megoldás a migrénekre? Igen !



Az előző cikkemben kitértem azokra a tényezőkre amelyek esetlegesen okozhatják a migrént, most pedig arról fogok írni, hogy küszöbölheted ki. Adok pár tippet, praktikát amely könnyebbé teheti az életed. Ha migréneket tapasztalsz mindenképp érdemes először orvoshoz elmenni, másnem azért, hogy ajánlani tudjon valamilyen hatékony gyulladás és fájdalomcsillapítót. Viszont mindenki figyelmét felhívnám arra, hogy ha folyamatosan, heti rendszerességgel valaki gyulladáscsökkentőket szed, ahhoz is képes a szervezet alkalmazkodni. Így a folyamatos használat után, ugyanakkora adag már sokkal kevésbé lesz hatékony. 

Ha azt gyanítod, hogy bizonyos ételek, bizonyos helyek, emberek, szituációk váltják ki belőled a migrént, akkor azt javaslom vezess egy naplót, hogy mit eszel, mik a teendőid naponta, így ha migréned van, vissza tudod keresni mit csináltál előtte. 


Amiket érdemes megpróbálnod, beiktatnod az életedbe a javulás érdekében


Acsalapu, néhány ellenőrzött vizsgálat kimutatta, hogy 50-75mg acsalapu-kivonat jelentősen csökkentheti a migrének gyakoriságát, gyermekekben, felnőtttekben és serdülőkben egyaránt. Továbbá arra a megállapításra is jutottak, hogy a 75mg hatékonyabbnak tűnik, valószínűleg azért, mivel idősebb emberek nagyobb tömegűek, így nekik több hatóanyag kell ugyanolyan hatás eléréséhez. 

Q10 koenzim, ez egy fontos antioxidánt amely fontos szerepet játszik a szervezet energiatermelő folyamataiban. Ő az a segítő, aki a szervezetet a magasabb energiaszint felé tolja el, reggel könnyebb felkelni, az izmaink is erősebbek, kitartóbbak, a memóriát is serkenti és az agyi vérkeringés javításán keresztül képes javítani a migrénes tüneteket is. Megtalálható a húsokban, halakban, májban brokkoliban és a petrezselyemben is. Ezen felül érdemes kiegészítő formájában is magunkhoz venni. Hatékony dózina napi 50-150 mg között van. Egy kutatásban napi 150 mg Q10 csökkentette a migrének létrejöttét 61%-al. 

Folát, a B9-vitamin jobban hasznosuló formája, legtöbb készítmény folsavat kínál számunkra, viszont akinek MTHFR-1 gén mutációjuk van azoknak nem túl előnyös, mivel a szervezetük nem képes a folsavat foláttá alakítani. Ezáltal idegi károsodásokat is képes okozni. Így a metil-folátot javaslom használatra. Napi 400-800 mcg kitűnő választás.

 

Magnézium, ezen ásványi anyag elégtelen bevitele sok ördöngősséget okozhat. Köztük az izomgörcsök, a fejfájások, a kimerültség és az inzulin-rezisztencia. A magnéziumnál is érdemes arra figyelni, hogy ne a rosszul hasznosuló szervetlen magnézium-karbonátot, vagy magnézium-oxidot válasszuk. Hanem olyan magnéziumot, amely valamilyen szerves savhoz kapcsolódik, így a felszívódása kiváló. Például magnázium-citrát/glükonát/laktát, persze még van pár ezen kívül is. Ha nem vagy biztos abban, hogy jó-e az amit használsz, akár kommentben rákérdezhetsz, ha észrevettem válaszolok is. 

Ha ezeket az alapelveket betartod és figyelsz arra is, hogy pihenj eleget, kiegyensúlyozott életet élj, olyan legyen a munkád amit szeretsz, valószínűleg a migrén inkább átmegy valaki máshoz, akinek van ideje ilyenekre :) Téged pedig békén fog hagyni ! 


Kellemes olvasást kívánok !

Olvassátok el az előző migrénhez kapcsolódó cikkemet is. Itt olvasható


Források:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1860787

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25598270

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11972582

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17355497

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15836592

 

Tovább
0

A hüvelyesek vajon egészségesek vagy nem?




A hüvelyesek napjaink egyik legellentmondásosabb ételcsoportja, mivel ha megnézzük az összetevőiket, számos növényi toxin található benne, amely az egészségi állapotunkat ronthatja, viszont millió értékes hatóanyagot is tartalmaz. A paleo étrend hívei teljes mértékben száműzték a hüvelyeseket az étrendjükből, továbbá akiknek emésztőrendszeri problémájuk van. Én is azt ajánlanám, hogy amíg teljesen el nem múlnak a gyulladások, mindenképp érdemes őket kiiktatni. 

 


Mik azok a hüvelyesek?

A hüvelyesek olyan növények amelyek közé a borsó, bab,lencse,  csicseriborsó, szójabab és a földi mogyoró is tartozik. Ezen növények típusai nagyban különböznek a felhasználásuk tekintetében. A hüvelyesek a legjobb és legtáplálóbb növényi fehérjeforrások közé tartoznak, mivel a légköri nitrogént képesek megkötni, így abból aminosavakat, majd fehérjéket felépíteni. Azért is nagyon jó választásnak tűnnek, mivel a makrotápanyagok aránya, mint a fehérje,szénhidrát és a zsír nagyon kedvező. Sok bennük a vas, folát, magnézium,kálium, és a B-vitaminok egyaránt. Ha ilyen sok pozitív oldalát és tápanyagot felsoroltam, hogy tartalmazzák, akkor vajon miért kérdéses, hogy érdemes-e őket fogyasztani, ha egészségesek akarunk maradni? 

Mik azok az antitápanyagok? 


Az antitápanyagok röviden, olyan anyagok, amelyek képesek befolyásolni az emberi emésztés hatákonyságát illetve más tápanyagok, például vitaminok, ásványi anyagok felszívódását. Egyszóval, nem szívódik fel, vagy csak nagyon kis mértékben. 
Ezek az antitápanyagok a fitinsav, amely az ehető növényi magokban fordul elő nagy mennyiségben. A vas, cink és kálcium felszívódását csökkenti, vagy meggátolja teljesen, ezáltal növeli az ásványianyaghiány előfordulásának az esélyét. Viszot jön a jóhír, akik fogyasztanak húst, azoknak a húsban lévő cink és vas felszívódása hatékony még fitinsav jelenlétében is. A fitinsav bevitelre felhívnám a vegetáriánusok figyelmét. A fitinsav-tartalmat lehet hatásosan csökkenteni házi praktikákkal. Ilyen például az áztatás, a csíráztatás vagy az erjesztés. Keleten a szójababot fermentálják ebből készül a szójaszósz és a nattó is. A babot legalább egy éjszakára be szoktuk áztatni vagy a lencsét. Ha fogyasztunk hüvelyeseket, erre mindenképp ügyeljünk. 

A másik antitápanyag csoport, a lektinek.  Ezek a teljes fehérjetartalom akár 10%-át is kitehetik, mondjuk a vörös babban. Ellenállnak az emésztésnek, így emésztési gondokat is okozhatnak. A nyersen elfogyasztott vesebab nagy mennyiségben toxikus is lehet, így fogyasztása nyersen semmiképp nem ajánlott. Úgy szabadulhtunk meg a lektintartalomtól, hogy egy éjszakára legalább áztatjuk vízben, majd 10 percig forraljuk 100 Celsius-on, így a lektinek közel 100%-a kioldódik a babfélékből. 

Még szaponinok is előfordulnak a hüvelyesekben, a csapat többi tagjához hűen ők is ellenállnak az emésztőrendszerünknek. Növelik a bélfal permeabilitását ( áteresztőképességét) , ami számos egészségügyi problémához vezethet, mint a lyukas bél szindróma. Azért fontos, hogy a belünk ne legyen áteresztő, mivel a bél is egy védelmi vonal. Az egészséges bél a kórokozókat, rothadékokat és a mérgeket nem szívja fel, ellenben ha hüvelyesek, glutén hatására kialakul a lyukas bél szindróma, a méreganyagok emésztetlenül közvetlenül a véráramba jutnak, majd onnan mérgezik a sejtjeinket. Úgy kell elképzelni, mint a határnál a vámosokat, csak azt engedik be, akiknek ott keresnivalójuk van, akiknek nincs pedig nem mehetnek be. Így a normális működés biztosított. 

A végső összegzés az, hogy akinek valamilyen gyulladása, emésztőrendszeri panasza van, kerülje a hüvelyeseket. Viszont, ha valaki egészséges, megfelelő előkészítés, áztatás vagy fermentálás után fogyaszthatja őket néhanapján. 

Olvasd el az egyik cikkem amely a tojás jótékony hatásairól szól és válj tudatos fogyasztóvá. Élj egészséges és hosszú életet !  Ezért érdemes tojást enned !


Kellemes olvasást !

Források:

 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17693180

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2621.2002.00618.x/abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20200263

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24871479

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2621.2010.02395.x/abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2227211

 

Tovább
0
«
12

Csúcs-hatás

blogavatar

Már kisgyermek korom óta az egészséges élethez vezető utat keresem, néhányat már meg is találtam ezen utak közül. Az írásaimmal pedig az a célom, hogy át tudjam nektek adni :) Itt is megtalálhattok már: https://www.instagram.com/drhealthylifeadventure/

Utolsó kommentek